lördag 21 maj 2011

Kommentar till Sanna Levenius inlägg om Twitter

Hej Sanna

Fantastiskt kul filmer du gjort om Twitter. Jag gillar dem verkligen. Eftersom Twitter inte tillhör någon av de tjänster jag själv valt var jag nyfiken på hur det fungerade. Framför allt så är jag intresserad av hur företag använder sig av Twitter. Här är lite info som jag hittade.

Hur kan företag använda Twitter
Många företag och nyhetssajter använder idag Twitter och har insett att det är på de sociala medierna de bör synas. Twitter är ett effektivt och snabbt sätt för företag att hålla kontakt med kunder och omvärlden.

Det finns många olika möjligheter för företag att utnyttja Twitter på och Elin Elfström skriver på sajten Mediaanalys att de vanligaste användningsområdena idag är kundservice och som ersättning eller komplement till nyhetsbrev. Twitters begränsning på korta tweet, meddelanden på max 140 tecken gör företagen tidseffektiva eftersom de måste svara kort och koncist. Många företag skickar även ut sina kampanjerbjudanden och produktreleaser på Twitter med lyckade resultat enligt Elin Elfström på medieanalys-newsroom.se.

”En framgångsfaktor för företagen på Twitter tror jag kommer att bli att etablera experter snarare än att pumpa ut information”. Det skrev Anders Lundin i sin blogg Text 100 Stockholm 2009. Han påpekade också att det var viktigt för företagen att ta fram tydliga användarpolicy utan att samtidigt kväva användarna. ”Det måste fortfarande vara möjligt att vara transparent och ge ett värde till dem som lyssnar och deltar i konversationen”.

I samma blogg redogör han för en rapport publicerad 2009 av Analysföretaget Garner där de identifierade fyra olika användningsområden för hur företag använde Twitter.

Direkt marknadsföring – som ett rent ”push-verktyg” för att få ut information om produktnyheter eller i likhet med en reklamkanal som kopplas till den övriga marknadsmixen.

Indirekt marknadsföring – företagets egna rådgivande ”experter” twittrar om det egna företagets verksamhet i syfte att stärka sitt egna personliga varumärke och för att ta del av den befintliga konversationen.

Internt kommunikationsverktyg – medarbetare använder twitter internt på eget initiativ.

Omvärldsbevakning – företaget använder twitter för att följa det som dagligen diskuteras om företag och produkter, eller som ett första steg för att sedan även interagera med kunder eller för att identifiera eventuella kriser.

I samma rapport påpekade Gartner att Twitter är ett verktyg utvecklat för individer snarare än företag, men att det trots det förstås finns stora möjligheter för företagen i och med att användandet börjar få ett så stort genomslag.

Källor:

Elfström, Elin (2011), Twitter för företag, MediaAnalys. [Elektronisk] http://www.mediaanalys-newsroom.se (2011-04-01) Tillgängligt: [2011-05-20].

Lundin, Anders (2009), Så använder företagen Twitter idag – men vad händer sen?, Text 100 Stockholm. [Elektronisk] text100sthlm.typepad.com (2009-03-29) Tillgänglig: http://text100sthlm.typepad.com/blog/2009/03/ny-gartnerrapport-4-s%C3%A4tt-som-f%C3%B6retag-anv%C3%A4nder-twitter-i-framtiden.html [2011-05-20].

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar