tisdag 31 maj 2011

Kommentar till Sanna Levelius essä - Vem bloggar?

Hej Sanna!

Du har skrivit en intressant essä som tar upp ämnet vem det är som bloggar och varför inte fler använder möjligheten att använda Sociala Medier?

Du inleder med att berätta att endast 5 procent av Sveriges befolkning använder Sociala Medier, trots att hela 85 procent av befolkningen har tillgång till Internet. Du skriver vidare att det framför allt är unga tjejer/kvinnor som använder bloggar, hela 40 procent jämfört med 20 procent unga män. Den vanligaste bloggen handlar om den skrivande själv och hans eller hennes vardagsliv och hela 64 procent av alla bloggar gör det. Det är också den här typen av bloggar som ligger högst upp på bloggarnas topplistor. En av slutsatserna som du gör att mäns bloggande i högre grad verkar vara yrkesrelaterat medan kvinnors mer handlar om dagsboksskrivande, vilket du tror har mer med åldern att göra eftersom män som figurerar på blogglistor oftast är i åldrarna 30-40 år.

Varför är det just unga kvinnor/tjejer som använder Sociala Medier och inte fler?
Din Essä mynnar ut i nya intressant frågeställningar angående varför just den här gruppen är överrespresenterad, och varför inte fler använder möjligheten att använda Sociala Medier. Detta trots att de flesta tjänster idag är gratis eller väldigt billigt och enkla att använda.

Jag skulle vilja tipsa dig om att företag är en växande grupp som använder sig av Sociala Medier. Både större företag och enskilda firmor och de använder tjänster som bloggar, vlogg, twitter och facebook.  När vi pratar om sociala medier handlar det till 80 procent om innehåll och tjugo procent om teknik. Det är innehållet som står i centrum skriver Jon Reed (2011) i boken "Get up to speed with online marketing"(1).  

För företag innebär det här att det framför allt handlar om att bygga relationer och försöka åstadkomma en dubbelriktad kommunikation med sina kunder. Sociala nätverk gör det möjligt för företag att skapa direktkontakt med kunder som är intresserade av företagets varor. Genom att skapa ett intressant innehåll som blir en användbar resurs riktat mot företaget marknadssegment, kommer kunder att fortsätta komma tillbaka för mer. Med hjälp av Internet har det blivit mycket lättare för företag att nå en nischad publik liksom att nå ut till en global publik.

Sociala medier innebär framför allt helt nya möjligheter för företag att komma i kontakt med utvalda målgrupper. Genom att etablera en närvaro på de sociala webbplatser som kunderna använder blir företaget synligt för nya framtida kunder. Sociala medier handlar framför allt om att bygga upp ett förtroende eftersom människor föredrar att göra affärer med personer som de känner. Genom en ökad närvaro online kan kunderna lära känna företaget bättre.

Det största skälet till att använda online marknadsföring för företag är att driva trafik till företagets webbplats. Den är navet för verksamheten, och syftet med marknadsföringsaktiviteterna bör vara att driva trafik till den. Det är viktigt som företag att tänka på att marknadsföring online är en dialog inte en lektion. En dubbelriktad dialog med existerande och blivande kunder är mycket effektivare än en enkelriktad sändning.

Nyckeln för sociala medier handlar om att bygga relationer genom att skapa intressegemenskaper kring ett speciellt ämne som är relaterat till företagets verksamhet. Det kan vara företagets experter som regelbundet lägger in inlägg på bloggen runt ett specialämne eller om företagets produkter. Just nyhetsaspekten på många av de nya formerna av marknadsföring online, gör den idealisk för att annonsera nya produkter eller tjänster, specialerbjudanden, eller helt enkelt värdefull aktuell information om företagets sektor eller expertområde. En av fördelarna med att använda marknadsföringstjänster online är närheten till kunderna och därmed möjligheten att hålla koll på vad de vill ha. Men det går att gå ett steg längre genom att be dem om feedback på företagets produkter och tjänster.

Hur ser delaktigheten på Internet ut?
En annan av dina frågeställlningar är hur delaktigheten på Internet ser ut och framför allt när det gäller bloggande? Du refererar till en undersökning gjord 2006 The Gota Survey där man undersökt vad folk ägnar sig åt på Internet och där det redovisade resultatet var att de främst läser e-mail och nyhetssidor, utför bankärenden och tittar på videos. Precis som du skriver har undersökningen ett par år på nacken och att idag skulle antagligen även social communities som Facebook funnits med i undersökningen. Ett område där delaktigheten är hög och frekvent men eftersom det handlar om slutna grupper bland ”godkända” vänner har du valt att inte fördjupa dig mer här.

Jag tycker du kanske ska överväga att lägga till fakta om facebook med tanke på att du har frågeställningen hur delaktigheten på Internet ser ut, och eftersom nästan var fjärde svensk idag är medlem. Ett faktum som bidragit till att allt fler företag ansluter sig dit för att komma i kontakt med sina målgrupper. Det skulle i så fall vidare innebära att din inledning om att det endast är 5 procent av Sveriges befolkning som använder sig av Internet inte är korrekt. 

Jon Reed skriver att med tanke på hur mycket tid människor spenderar på Internet idag och då särskilt sidor som Facebook och Twitter, är det ett klokt val att som företag ansluta sig till dem. Om kunderna spenderar sin tid på de här platserna är det där företagen ska möta sina kunder. Problemet är att den genomsnittlige kunden idag ligger långt före de flesta företag i sin användning av sociala medier Jon Reed (2011).

Sociala nätverk gör det möjligt för företag att skapa direkt kontakt med människor som är intresserade av deras produkter och tjänster. Det går att nå en nischad publik lättare än tidigare och tack vare Internets kraft nå ut till en global publik. Online marknadsföring är billigare än vanlig marknadsföring och passar därför bra för att nå nya målgrupper. Människor använder mer tid online och mest effektivt blir det om företagen försöker nå sina målgrupper där de är. Verktyg som sociala nätverk, bloggande och podasting är personlig media som upplevs äkta. Ett litet företag kan med fördel använda dem på ett trovärdigt sätt som större företag har mycket svårare att göra.

Företagets nya aktiviteter på Twitter, Facebook, YouTube, etc är till för att driva trafik till företagets webbsida eller för att uppmuntra människor att registrera sig för e-nyhetsbrevet. ”Alla de här delarna fungerar bäst tillsammans, säger Jon Reed.” Vi befinner oss i en tid som präglas av social marknadsföring, vilket innebär att företagen behöver göra sig själva synliga och finnas där kunden själv hittar dem. Det handlar om att skapa samhällen runt företagets produkter istället för att avbryta kunden eller ansöka om tillstånd att få kommunicera med dem. På så sätt kan företag fortfarande nå riktade marknader som dessutom är ännu mer nischade än tidigare.

Här är lite statistik när det gäller facebook.


Enligt dagsfärsk statistik (13/5, 2009) har Facebook 2 199 360 svenska medlemmar. Enligt SCB bor det 9 256 347 personer i Sverige vilket gör att nästan var fjärde svensk är medlem på Facebook.


Ovanstående graf visar hur många % av svenska befolkningen som har Facebook baserat på demografi. Som man lätt kan se är åldersgrupperna 18-21 (87,10%) och 22-25 (81,87%), men intressant är att även i åldersgruppen 30-33 har över 53,24% av svenska befolkningen Facebook. (2)



En tydlig dominans av tjejer i samtliga målgrupper. Gruppen ”Könslösa” är de som inte angivit något kön.

Du skriver vidare att den vanligaste bloggen är den personliga bloggen.
 ”Och att många bloggar idag innehåller mer än bara länkar till andra sidor, och de kan bestå av text, bild, video och ljud. Det har även skapats renodlade former av videobloggar, vlog, och ljudbloggar (podcast). Den vanligaste formen av blogg är den personliga bloggen. Den fungerar som en dagbok för bloggaren och kan handla om dennes vardagsliv eller vara reflektioner över händelser i världen, mode eller annat intresse”.

Här tycker jag du skulle kunna beskriva fler exempel på vilka som använder bloggar och hur de använder dem. Jag tänker på till exempel företag, organsitationer och media. I boken Hands-On Guide To Video Blogging & Podcasting (2006) beskriver författarna Lionel Felix & Damien Stolarz flera olika användningsområden för Video bloggar (3).

Bergström ger inga svar på varför vi deltar eller inte deltar på Internet.
Du konstaterar att "som Bergström skriver får vi här inga svar på varför vi deltar eller inte deltar på Internet Och att det hos dig har det väckts en mängd nya frågor. "Varför är bloggen attraktiv som uttrycksform för unga kvinnor? Varför använder vi oss inte i högre grad av möjligheten till att distribuera eget material på Internet? Hur kommer det sig att kvinnor på nätet använder detta som ett verktyg för vänskapskommunikation medan män har en mer professionell ton, och är det verkligen så?"

Enligt Jon Reed  (2011) så innebär ”Sociala medier för företag helt nya möjligheter att komma i kontakt med sina målgrupper. Genom att etablera en närvaro på de sociala webbplatser som kunderna använder blir företaget synligt för nya framtida kunder. Sociala medier handlar framför allt om att bygga upp ett förtroende eftersom människor föredrar att göra affärer med personer som de känner. Genom en närvaro online kan kunderna lära känna företaget bättre”.

Nyckeln för sociala medier handlar om att bygga relationer genom att skapa intressegemenskaper kring ett speciellt ämne som är relaterat till företagets verksamhet. Det kan vara företagets experter som regelbundet lägger in inlägg på bloggen runt ett specialämne eller om företagets produkter. Just nyhetsaspekten på många av de nya formerna av marknadsföring online, gör den idealisk för att annonsera nya produkter eller tjänster, specialerbjudanden, eller helt enkelt värdefull aktuell information om företagets sektor eller
expertområde. En av fördelarna med att använda marknadsföringstjänster online är närheten till kunderna och därmed möjligheten att hålla koll på vad de vill ha. Men det går att gå ett steg längre genom att be dem om feedback på företagets produkter och tjänster.

Källor:

1. Reed, Jon (2011), Get up to speed with online marketing, FT Prentice Hall.

2. Sundén, Simon, (2009) 96% av alla 19-20-åriga tjejer i Sverige har Facebook + mycket mer. [Elektroniskt] www.Joinsiomn.se , 14 maj 2009. Tillgänglig: <http://www.joinsimon.se/96-av-alla-19-20-ariga-tjejer-i-sverige-har-facebook-mycket-mer/> (2011-05-31).

3. Felix, Linel & Stolarz, Damien, (2006). Hands-On Guide to Video Blogging and Podcasting. Emerging Media Standards for Business Communication.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar