torsdag 26 maj 2011

Essä


Företags användning av Sociala Medier
juni 03
2011

Blogg,
Vlogg,
Twitter, Facebook





                                                                                                                                                

Innehållsförteckning


1.      Kan sociala medier skapa värde för företagets kunder?

a.      Hur företag kan utnyttja sociala medier?

b.      När som helst och var som helst.

2.      Därför fungerar Online Marknadsföring på nätet.

a.      Vad är podcasting?

b.      RSS och videobloggens utveckling.
c.      Börja med att besluta vad som ska produceras.

3.      Olika exempel på hur videobloggar används.

a.     Populära former för personliga eller nisch betonade uttryck.

b.     Områden som media använder för videoblogg och podcasts.
c.     Intern kommunikation för företag
d.     Extern kommunikation för företag  

4.      Hur företag kan använda facebook?

a.     Facebook - en plattform för andra tjänster.

b.     Facebook en konsumtionsplats.
c.     Facebook Places.
d.     Fan Page.
e.     Facebook Ads.
f.     Inloggning med Facebook Connect.

5.      Hur företag kan använda Twitter?

a.     Direkt marknadsföring.

b.     Indirekt marknadsföring.
c.     Internt kommunikationsverktyg.
d.     Omvärldsbevakning.

6.      Diskussion utifrån redovisade teorier och tankar.

a.    Sociala medier - för att driva trafik till företagets webbplats.

b.    Sociala medier - för att bygga på den redan existerande kunddatabasen.

7.      Slutsatser.

a.     Hur företag kan använda bloggar och vloggar!

b.     Öka synligheten via sökmotorer.
c.     Sociala medier handlar framför allt om innehåll.
Sammanfattning
Att använda digital videoproduktion för att förstärka budskap och kommunikation med läsaren på företagets webbsida eller blogg blir allt vanligare, "...but if you think 'infotainment' rather than 'sales pitch' your video will be more engaging, more widely viewed, and more likely to be passed on"(Reed, 2011 p. 102). De orden sammanfattar bra vad företag bör tänka på om de väljer podcasting som en del av sin satsning när det gäller sociala medier.

Sociala medier handlar till största delen om innehåll och inte om teknologi. För företag gäller det framför allt att bygga relationer och försöka åstadkomma en dubbelriktad kommunikation med sina kunder. Genom sociala nätverk är det möjligt att skapa direktkontakt med kunder som är intresserade av företagets varor. Det har blivit enklare att nå en nischad publik och med hjälp av Internet även nå ut till en global publik. Eftersom människor idag spenderar en stor del av sin tid på Internet och framför allt då på ställen som Facebook, Twitter, YouTube, bloggar och andra sociala medier, bör företagen också finnas där. Den genomsnittlige kunden idag ligger långt före de flesta företag i sin användning av sociala medier.

Jag har valt att titta närmare på hur företag med hjälp av sociala medier som bloggar podcasting, facebook och Twitter kan addera värde till sina kunder. De flesta tjänster när det gäller sociala medier är idag tillgängliga antingen gratis eller väldigt billigt, vilket gör det enkelt att med hjälp av den senaste tekniken framställa ett intressant och värdeskapande innehåll riktat mot utvalda målgrupper.
1. Kan sociala medier skapa värde för företagets kunder?
För att sociala medier ska bli användbart för företag är det viktigt att de se dem som en del av den övriga mediemixen. Det handlar framför allt om kommunikation, att föra en dialog med kunderna, istället för den vanliga envägskommunikationen där företaget försöker massbomba sina kunder via bred reklam. Sociala medier är mer ett förhållningssätt till marknadsföring och snarare en undergrupp av marknadsföringstjänster online, till företagets redan befintliga tjänster som webbplatsen, marknadsföring via sökmotorer och e-nyhetsbrevet.

När det gäller Bloggar, podcast, Facebook, YouTube och Twitter pratar vi inte enbart om de senaste online marknadsföringsverktygen, utan om ett helt nytt synsätt när det gäller marknadsföring. Det handlar om en genomgripande förändring av hur företaget möter sina konsumenter. "It is a shift from 'push' marketing, where we are pushing a marketing message at people, to 'pull' marketing, where we are attracting people towards us with engaging, interesting, valuable content that people want to seek out" (Reed, 2011 p.7). Sociala medier är affärsintelligenta verktyg som hjälper företag att analysera affärsprocessen och hjälper till att utveckla varumärket.

a) Hur kan företag utnyttja sociala medier?
”People today think in a Googlesque way – they seek out what interests them. If you can tap into those communities of interest, you won´t ever need to sell again. People will come looking for you”. “You can think of it as permission-based marketing, word-of-mouth marketing, or conversational marketing”, (Reed, 2011 p.7). Det är viktigt att fokus ligger på företagets marknadsförings strategi och inte enbart i användandet av ny teknologi. Företagets webbsida måste fortfarande utvecklas, liksom användningen av sökmotorer för marknadsföring och att försöka skapa vinnande epost kampanjer. Företagets nya aktiviteter på Twitter, Facebook, YouTube, etc. fungerar bäst tillsammans och är till för att driva trafik till företagets webbsida eller för att uppmuntra människor att registrera sig för e-nyhetsbrevet.

b) När som helst och var som helst.
Vi befinner oss i en tid som präglas av social marknadsföring, vilket innebär att företagen behöver göra sig själva synliga och finnas där kunden själv hittar dem. Det handlar om att skapa samhällen runt företagets produkter istället för att avbryta kunden eller ansöka om tillstånd att få kommunicera med dem. På så sätt kan företag fortfarande nå riktade marknader som dessutom är ännu mer nischade än tidigare. “ 'Any time, anyplace,anywhere'. That really sums up how marketing should work these days – going where your market is, reaching them with content they want, when and where they want you to” (Reed, 2011. p 8). Referatet syftat på den slogan som användes i en TV reklamkampanj för Martini på 1970-talet.

Marknadsföring på nätet är ett ständigt växande område med nya tjänster för sociala medier som dyker upp hela tiden. Men bara för att det är lätt och gratis att skapa ett konto med WordPress, Facebook, Twitter, MySpace eller Youtube betyder inte att man ska göra det. Precis som vid all annan marknadsföring måste målet och syftet vara startpunkten med marknadsföringen. Därefter är det lämpligt att ta reda på var målgruppen finns för att välja rätt verktyg för att nå dem.

2. Därför fungerar Online marknadsföring på nätet.
Det finns nästan två miljoner människor online, och några av dem är kanske företagets ideal kunder. Om man kan lyckas nå bara en bråkdel av dessa kunder kommer man att kunna ha en genomförbar verksamhet (Jon Reed, 2011). En webbsida bör vara företagets virtuella skyltfönster som alltid är öppet. Med hjälp av företagets e-nyhetsbrev når man en målgruppsanpassad publik med nyheter om företagets senaste produkter. En blogg ger både befintliga och blivande kunder regelbundet uppdaterad information som de kan kommentera. Med en MP3 spelare kan kunder lyssna på podcast sändningar var de än är. De kan se video demonstrationer av företagets produkter online tack vare den massiva spridningen av bredband.

Sociala nätverk gör det möjligt för företag att skapa direkt kontakt med människor som är intresserade av deras produkter och tjänster. Det går att nå en nischad publik lättare än tidigare och tack vare internets kraft nå ut till en global publik. Oavsett hur specialiserad företagets nisch än är så finns det en marknad. Genom en ökad synlighet på nätet och framför allt i sociala medier kommer kunderna dessutom att leta upp företaget. Eftersom online marknadsföring är billigare än vanlig marknadsföring passar det bra för att nå nya målgrupper. Människor använder mer tid online och mest effektivt blir det att försöka nå företagets målgrupper där de är. Verktyg som sociala nätverk, bloggande och podcasting är personlig media som upplevs äkta. Ett litet företag kan med fördel använda dem på ett trovärdigt sätt som större företag har mycket svårare att göra.

a)
Vad är podcast?
Podcasting är en metod för att publicera ljudfiler eller film via Internet som lyssnaren kan prenumerera på. Det som gör online video inlägg till podcastsändningar (kallas även vodcast ibland) är möjligheten att prenumerera nya avsnitt när de släpps, precis som en tidning genom RSS-flöden som du levererar via din blogg. Fördelen med en podcast sändning är att användaren själv väljer när, var och hur de vill ta del av sändningen. Podcast är oftast gratis vilket kan vara en smart strategi om syftet är att bygga upp en publik för dina sändningar. Podcasting med online video inlägg kallas också för videobloggar, eller vlog. En videoblogg, eller vlog är en web log (blogg) där bloggare använder video som inlägg istället för text eller ljud. Oftast är det en kombination av text, stillbilder och vlogs. Eftersom ny teknik har gjort det enklare att framställa bilder och video för webben, räcker det att man har tillgång till en digitalkamera eller mobiltelefon som det går att filma korta videosekvenser med för att skapa en videoblogg. Förutom kamera behövs också programvara för digital video-redigering för att redigera sekvenser, lägga på musik och special effekter.

Precis som en textblogg innehåller en videoblogg reflektioner och kommentarer som uppdateras regelbundet. Videobloggare följer i samma fotspår som bloggare och podcasters, men utvidgar bloggen med tjänster som innehåller video istället för enbart text. Vlogs lockar människor som vill dela kommentarer, berättelser och åsikter i videoformat. Det är ett mer personligt medium som därmed gör det enklare att bygga lojala relationer med sin publik. Det gör det också enkelt att förmedla användbar information som främjar företaget utan att man behöver anstränga sig för att sälja.
Det finns olika sätt att videoblogga och använder man sig av tjänsten Youtube kan man blogga direkt via den eller genom att bädda in publicerade videos från Youtube till den egna bloggen. Det går också att publicera video i sina inlägg på en fristående blogg med hjälp av särskilda plugin. Video blogging är en relativt ny teknisk företeelse och lockar människor som vill dela kommentarer, berättelser och åsikter i videoformat. Många videobloggare behåller bloggar som grundformat medan andra menar att de begränsar deras konstnärliga uttryck.

I boken ”Hands-On Guide To Video Blogging & Podcasting” skriver författarna (Lionel Felix & Damien Stolarz, 2006) att de flesta säkert har hört talas om bloggar. Men att de däremot inte känner till den enorma tekniska och affärsmässiga influens dessa webbloggar har haft på den strömmande media industrin, och hur den avsevärt förändras i och med användningen av ljud och video på Internet. Hur framtidens affärsmodeller kommer att se ut när det gäller vlogging är det upp till oss själva att skapa. ” … there´s really nothing that can stop video blogging from being everything these pioneer’s envision it to be” (Lionel Felix & Damien Stolarz 2006 s. 67). Så varför inte börja du också.

b) RSS och Videobloggens utveckling.
"In the case of video blogging and podcasting, long ago in Internet time, XML met with web new aggregators and from that, RSS was born" (Lionel Felix & Damien Stolarz 2006 s. 27). Alla videobloggar eller podcasts är bloggar med länkar till multimedia. Om du skapar en blogg och länkar den till en video, då har du tekniskt skapat en "videoblogg". Men för att göra den bloggen till ett kompatibelt multimedia flöde behövs RSS som gör det möjligt för användare att prenumerera på bloggen och automatiskt få tillgång till uppdaterad information från bloggen. RSS är en feed med ett innehåll som uppdateras ofta. När man prenumererar på en feed läggs den till i feed-listan. Uppdaterad information från denna feed hämtas automatiskt till datorn och kan visas i program som internet Explorer. RSS står för Really Simple Syndication, och används för att beskriva den teknik som används för att skapa feeds.
RSS-feed ger tillgång till frekvent uppdaterat innehåll på en webbplats. De används ofta för nyhetswebbplatser och bloggar, men även vid distribution av andra typer av digitalt innehåll, t.ex. bilder, ljud och film. En feed kan ha samma innehåll som en webbplats, men oftast en annan layout. När du prenumererar kommer Internet Explorer automatiskt att kontrollera webbplatsen och hämta nytt innehåll så att du kan se vad som är nytt sedan du besökte feeden senast. Atom är en annan standard men med samma effekt. Den här typen av flöden är en flexibel och relativt ny teknik. "Du kan tänkta på RSS och Atom som ett nytt "HTML" för bloggar (Lionel Felix & Damien Stolarz 2006 s. 98). Medan grafik och text som utgör webbsidan levereras som HTML via web browsern, så innehåller flödena de senast uppdaterade innehållet utan den grafiska delen. RSS och Atom är baserade på XML, extensible markup language".

c) Börja med att besluta vad som ska produceras.
Ett företag som har för avsikt att börja använda video online bör först fundera över vad målet med satsningen är. Är det för att öka försäljningen eller att driva trafik till webbplatsen? Är det för att öka varumärkeskännedomen eller kanske för att minska kostnaderna för kundsupport? När målet för satsningen är klart är det dags och besluta vad som ska produceras. "Lord Reith´s mission statement for the British Broadcasting Corporation in 1927 - to inform, educate and entertain - is a good guiding principle for producing video to support your business. You do, of course, have a fourth goal - to sell - but if you think infotainment´ rather than ´sales pitch´, your video will be more engaging, more widely viewed, and more likely to be passed on" (Reed, 2011 p. 102).
Som med alla former av marknadsföring via sociala medier måste innehållet som ska produceras styras av vad företagets användare finner intressant och av värde. Det allra bästa är att satsa på ett nischområde för en segmenterad målgrupp.


d) Varför podcast fungerar för affärer.
"Nothing engages your customers like audio and video!" (Reed, 2011 p. 86). Med Podcast har företag möjlighet att skapa band med sina kunder eftersom video och radio sändningar på nätet engagerar kunder. Att via online video prata direkt med kunder hjälper till att bygga förtroende, förmedla information och formulera vad företaget har att erbjuda på ett mycket effektivare sätt än att läsa broschyr texter på företagets hemsida. En podsändning behöver liksom alla andra former av sociala medier fokusera på kunderna för att ge dem någonting av värde. För att generera försäljning är det viktigt att varje sändning också innehåller en vidare uppmaning som leder till handling från kundens sida.  
För att lyckas med podcastsändningar måste man precis som med en blogg regelbundet lägga in nya inlägg. Rätt använt blir företagets podcastsändningar ett verktyg som blir starkare ju fler sändningar som läggs upp. Därmed skapas en katalog över olika sändningar med information som människor kan ta del av när de själva önskar. Video podcast fungerar bra när det finns praktiska, visuella element som ska förmedlas. Om innehållet är baserat på hur man använder olika tjänster kan man med hjälp av en programvara som heter Camstasia, producera tutorials av PowerPoint-bilder eller genom att spela in vad som händer direkt på skärmen. Om videosändningarna laddas upp till en webbplats för videodelning som t.ex. YouTube och sedan bäddas in igen på webbplatsen (enkelt att göra med den medföljande koden), skapar det ytterligare ett sätt för människor att hitta och interagera med företaget.

En videoblogg möjliggör en ny nivå när det gäller djup i rapportering och redaktionellt innehåll. Det som fångar publiken är oftast den personliga touch som bloggaren ger åt ämnet. En bra produktion, med ett bra utformat innehåll kan locka en stor publik som regelbundet följer bloggen. Interaktiva multimedia bloggar görs av både privatpersoner och intresseorganisationer, media och företag. Det finns ingen standardiserad form för videobloggar utan de skiljer sig åt när det gäller utformning, produktionskvalitet, innehållets längd och produktionskvalitet. I boken Hand-On Guide to Video Blogging and Podcasting beskriver författarna (Lionel Felix & Damien Stolarz, 2006) olika användningsområden för bloggar.
 


 3. Olika exempel på hur videobloggar används.

a) Populära former för personlig eller nisch betonade uttryck
Bloggar som görs av privatpersoner och Intresseorganisationer kan t.ex. vara dagboks journaler för olika tidskrifter. Dokumentärt journalistiskt eller artistiskt arbete. Fakta granskning av media med ljud och video dokumentation. Informativt material om vilket ämne som helst. Utbildningsmaterial från grundskola till universitet till nätet. Religiöst där mediet används som en predikstol med global räckvidd. Videoklippet nedan är ett exempel på en nisch betonad videoblogg som drivs av en kvinna som kallar sig Jendi, i ämnet videoblogging. Hon driver bloggen Simple Vlogging Tips.



b) Områden som media använder för videoblogg och podcasts.
När det gäller medias användning för videoblogg och podcasts rör det sig ofta om talanger som fördjupar sig i ”rätt fråga” för att blogga om ett visst ämne eller någon form av redaktionellt arbete. Videobloggar används också som ett arkiv med nyheter för människor som vill se en tidigare sändning. Det används också som direktsändningar i syfte att ge en rapportering från insidan. En videoblogg kan också användas för att modernisera en befintlig webbplats genom att skapa interaktivitet. Det handlar också ofta om att förbättra syndikering av webbaserat material och tillgängligheten av information.

Videoklippet nedan är ett exempel på videobloggning från New York Times sportsidor och är och är också en del av en relaterad artikel i samma ämne Soccceer Sensation, A Soccer Sensation.



c) Intern kommunikation för företag
När det gäller intern kommunikation för företag så kan det användas för att hålla anställda informerade om nya initiativ. Informera och göra reklam för företaget. Företagsutbildningar, demonstrationer och försäljning. Det kan användas för att skapa ett video nyhetsbrev på lokal ledningsnivå, för att t.ex. öka kommunikationen i teamet. Det kan ersätta den befintliga anslagstavlan med en mer visuell och ljudlig variant.


d)
Extern kommunikation för företag
När det gäller den externa kommunikationen i ett företag kan en videoblogg förbättra produktionskvalitet på pressmeddelande, öka integriteten för PR meddelanden och ge företaget ett mer mänskligt ansikte genom en mindre formell företag kommunikations kanal. En videoblogg kan också hjälp till att behålla kunder som ett alternativ till det vanliga formatet för pressmeddelanden. Det kan också användas för att underlätta bransch kommunikation. Skapa intresse för nya produkter som är under utveckling innan pressrelease.

Kodak playsports produktsidor och produktvideos är ett bra exempel på hur företag kan använda videoblogging för presentation av produkter.



4. Hur företag kan använda Facebook
Facebook är idag en av världens mest använda kommunikationsplatser och svenska kvinnor är världsbäst på Facebook. Det visar Metros Metropolitan Report, där man testat medievanan i den urbana världen i en global undersökning med stadsbor från 13 olika länder (Johnston, 2011). Den visar att svenska kvinnliga stadsbor ägnar 1 timme och 51 minuter på att surfa på Internet efter information i jämförelse med 18 minuter per dag åt att läsa tidningar. Rapporten visar också på ett nytt Stockholmssyndrom. Kvinnor i Stockholm är de som är mest hängivna sociala medier. De tillbringar 10 timmar och 9 minuter per vecka på sociala nätverkssajter.

Metropolitanrapporten visar att svenska stadsbor ägnar mer än sex timmar varje dag åt att konsumera nyheter från olika plattformar. Varje vaken minut – förutom under vår arbetstid – används åt att använda en smartphone, dator, tv eller någon annan sorts elektronisk pryl för att släcka vår törst efter nyheter och information
.
Hur kan företag utnyttja det här och skapa affärer med Facebook? Christian Hernandez Gallardo, chef för Facebooks internationella verksamhet tycker att basen för ett företag är att ha en Facebook-sida där de kan interagera med kunderna. Det är ett kostnadseffektivt sätt att få en direktkommunikation med sina kunder och ger en inblick i vilka som bryr sig om företagets varumärke. Utöver det kan företaget driva kampanjer på Facebook för att på så sätt få följare.

Facebook - en plattform för andra tjänster
"Facebook vill vara en plattform för andra tjänster och samarbeta med andra företag". Det sa Christian Hernandez Gallardos under en föreläsning i Stockholm i december 2010. Plattformstänket var genomgående under hela föreläsningen och bl.a. så nämndes sociala spel som exempel på nya affärsverksamheter som växer fram. Andra områden som nämndes var social e-handel och samarbete med mediebolag och hur de ser på Facebook som en distributions- och interaktionsmekanism för deras innehåll.

Facebook en konsumtionsplats
Företaget ser nya affärsverksamheter växa fram och vill att Facebook ska vara en plattform för andra tjänster och samarbetar kring dem. Christian Hernandez Gallardo, förklarade att de ser Facebook som en konsumtionsplats och att deras tre mål är:
-Att få fler användare
-Tjäna pengar
-Vara en global plattform

Nedan följer några exempel på Facebook funktioner som kan vara framgångsrika för företag.

Facebook Places – Det här är en ny positioneringstjänst där användarna kan checka in på platser de besöker och där företag kan koppla erbjudanden kopplat till användarnas position med hjälp av funktionen ”Deals”.
Företaget Levis Jeans ger t.ex. ut rabattkuponger när en person checkar in med Places i en butik. Levis använder även användares jeansrekommendationer på deras sida kopplat till deras produktplanering och anpassar sina lager därefter.

Fan Page – Med en Pan Page kan ett företag kommunicera med dem som blir deras fans på olika sätt. Dels genom att skapa interaktion och dels genom tävlingar eller erbjudanden till fansen.
Med en Fan Page kan företaget vidare bjuda in medlemmar, starta diskussioner och lägga upp bilder. Det går också till skillnad från en vanlig Facebook Grupp se statistik för postningar, kön, ålder på medlemmar etc. Det går också att få företagets inlägg i medlemmarnas nyhetsflöde liksom att använda applikationer för att få in ett RSS-flöde.

Facebook Ads – annonsering på plattformen som kan riktas geografiskt, utifrån ålder och intressen eller interagera med användaren genom exempelvis en fråga med svarsalternativ.

Inloggning med Facebook Connect – som företag kan du integrera inloggning med Facebook för din webbtjänst.

5. Hur företag kan använda Twitter  
Många företag och nyhetssajter använder idag Twitter och har insett att det är på de sociala medierna de bör synas. Twitter är ett effektivt och snabbt sätt för företag att hålla kontakt med kunder och omvärlden. Det finns många olika möjligheter för företag att utnyttja Twitter på och Elin Elfström skriver på sajten Mediaanalys att de vanligaste användningsområdena idag är kundservice och som ersättning eller komplement till nyhetsbrev. Twitters begränsning på korta tweet, meddelanden på max 140 tecken gör företagen tidseffektiva eftersom de måste svara kort och koncist. Många företag skickar även ut sina kampanjerbjudanden och produktreleaser på Twitter med lyckade resultat enligt Elin Elfström på medieanalys-newsroom.se.

Anders Lundin skrev redan 2009 i sin blogg Text 100 Stockholm, att en framgångsfaktor för företagen på Twitter kommer att bli att etablera experter snarare än att pumpa ut information. (Lundin, 2009). Han påpekade också att det var viktigt för företagen att ta fram tydliga användarpolicy utan att samtidigt kväva användarna. Att det fortfarande måste vara möjligt att vara transparent och ge ett värde till dem som lyssnar och deltar i konversationen. (Lundin, 2009). I samma blogg redogör han för en rapport publicerad 2009 av analysföretaget Gartner där de identifierade fyra olika användningsområden för hur företag använde Twitter.

Direkt marknadsföring – som ett rent ”push-verktyg” för att få ut information om produktnyheter eller i likhet med en reklamkanal som kopplas till den övriga marknadsmixen.

Indirekt marknadsföring – företagets egna rådgivande ”experter” twittrar om det egna företagets verksamhet i syfte att stärka sitt egna personliga varumärke och för att ta del av den befintliga konversationen.

Internt kommunikationsverktyg – medarbetare använder Twitter internt på eget initiativ.

Omvärldsbevakning – företaget använder Twitter för att följa det som dagligen diskuteras om företag och produkter, eller som ett första steg för att sedan även interagera med kunder eller för att identifiera eventuella kriser.

I samma rapport påpekade Gartner att Twitter är ett verktyg utvecklat för individer snarare än företag, men att det trots det förstås finns stora möjligheter för företagen i och med att användandet börjar få ett så stort genomslag.


6. Diskussion utifrån redovisade teorier och tankar.
Jag har valt att titta närmare på hur företag med hjälp av sociala medier som bloggar, podcasting, facebook och Twitter kan addera värde till sina kunder. Idag är det väldigt enkelt att med hjälp av den senaste tekniken framställa ett intressant och värdeskapande innehåll riktat mot utvalda målgrupper, eftersom de flesta tjänster när det gäller sociala medier finns tillgängligt gratis. Och det är just innehållet som står i centrum när vi pratar om sociala medier, då det till åttio procent handlar om innehåll och tjugo procent om teknik. Framför allt så gäller det för företag att bygga relationer och försöka åstadkomma en dubbelriktad kommunikation med kunderna. Genom sociala nätverk är det möjligt att skapa direktkontakt med kunder som är intresserade av företagets varor. Genom att skapa ett intressant innehåll som vänder sig till företagets målgrupp, kommer de att komma tillbaka för mer. Det har blivit mycket lättare a nå en nischad publik och med hjälp av Internet även nå ut till en global publik.
Sociala medier  - för att driva trafik till företagets webbplats.
Sociala medier innebär framför allt helt nya möjligheter för företag att komma i kontakt med sina målgrupper. Genom att etablera en närvaro på de sociala webbplatser som kunderna använder blir företaget synligt för nya framtida kunder. Sociala medier handlar framför allt om att bygga upp ett förtroende eftersom människor föredrar att göra affärer med personer som de känner. Genom en närvaro online kan kunderna lära känna företaget bättre. Den största anledningen för företag att använda online marknadsföring är för att driva trafik till företagets webbplats som är navet i verksamheten. Det är viktigt att se till att marknadsföringen online blir en dialog med kunderna och inte en föreläsning. En dubbelriktad dialog med existerande och blivande kunder  är mycket effektivare än en enkelriktad sändning. Sociala medier handlar framför allt om att bygga relationer med företagets kunder genom att skapa intressegemenskaper kring ett speciellt ämne som är relaterat till verksamheten.  Det kan t.ex. vara företagets experter som regelbundet lägger in inlägg på bloggen runt ett specialämne eller om företagets produkter. Just nyhetsaspekten på många av de nya formerna av marknadsföring online, gör den idealisk för att annonsera nya produkter eller tjänster, specialerbjudanden, eller annan aktuell och värdefull information om företaget.  

Sociala medier  - för att bygga på den redan existerande kunddatabasen.
De flesta tjänster när det gäller sociala medier är tillgängliga antingen gratis eller väldigt billigt. En investering handlar oftast om tid och inte om pengar. Riskerna med att använda sociala medier och öppet kommunicera med företagets kunder är låg, och uppvägs av de fördelar man vinner. För dem som är angelägna om att behålla en viss form av kontroll är det viktigt att minnas att den redan är förlorad. I och med att folk redan pratar om företaget är det viktigt att veta var dessa konversationer äger rum och istället vara med och påverka dem. En av fördelarna med att använda marknadsföringstjänster online är närheten till kunderna och därmed möjligheten att hålla koll på vad de vill ha. Ännu bättre är att interagera med kunderna genom att t.ex. be om feedback på företagets produkter och tjänster. Att bygga upp en databas med potentiella kunder är ett centralt mål när det gäller företagets marknadsföring via e-nyhetsbrev. Därför kommer en hel del av ansträngningarna när det gäller online marknadsföring, att behöva inriktas mot att bygga på den redan existerande kunddatabasen. Det kommer inte att räcka med en lista med Facebook fans och Twitter anhängare, utan det handlar snarare om vilka uppmaningar som ska användas för att uppmuntra människor att ansluta sig till företagets e-nyhetsbrev.

7. Slutsatser.

Hur företagen kan använda bloggar och vloggar!
”Blogs are no longer just personal diaries. The business case for blogging is compelling” (Reed, 2011, p. 71). Bloggar skapar möjligheter till nätverkande och det är inte enbart kunder och klienter som kommer att hitta företagets blogg och utan även potentiella affärspartners. Genom att framgångsrikt positionera sig som expert, kan det för den enskilde företagaren innebära att nya affärsmöjligheter dyker upp. För dem som funderar på att starta ett nytt företag är det bra att starta en blogg även innan företag har kommit igång ordentlig. Det handlar om att så snabbt som möjligt komma igång och börja bygga upp en publik. Så fort man har byggt upp en intresserad krets av människor som följer en på nätet, kommer det att dyka upp sätt att tjäna pengar på dem senare genom att sälja produkter och tjänster som passar deras intresse. Idag finns förtroende i enskilda människor snarare än i stora organisationer. Människor föredrar att göra affärer med andra människor som de litar på. Bloggen är ett viktigt sätt för folk att lära känna både företaget och personen bakom företaget.

Öka synligheten visa sökmotorer
Att starta en blogg gör också att synligheten via sökmotorer ökar eftersom Google och andra sökmotorer älskar bloggar. Det här beror på hur sökmotorn algoritmer fungerar. Google anser att en sajt är mer värdefull om den har regelbundet uppdaterat innehåll, vilket en välskött blogg har. De föredrar också sidor som andra människor länkar till, och de flesta föredrar att länka till en blogg post istället för en statiskt broschyrliknande webbsida.
Genom att skriva om aktuella frågor på bloggen som t.ex. den senaste utvecklingen inom företagets affärsområde eller en konferens som nyligen besökts – blir lättare det lättare för kunderna att hitta till företaget, eftersom det handlar om sådant som folk troligtvis söker efter. Och ju fler bloggposter som skrivs desto fler sidor skapas för Google att indexera. De här delarna samverkar när det gäller att förbättra sökmotor ranking genom naturlig sökmotoroptimering.

Sökmotorers vänliga inställning till bloggar, kombinerat med andra sätt för att marknadsföra en blogg, plus regelbundet uppdaterat aktuell innehåll med kvalitet, kommer att öka trafiken till bloggen. Helst bör bloggen finnas på samma domän som företagets affärswebbsida och integrerad med den, eller åtminstone ha en framträdande länk som leder till den.  Det går också att öka företagets sökmotor ranking genom att inkluderar en videoblogg. Sökmotorer gillar webbplatser med rikt innehåll och genom att folk söker på YouTube och Google blir det ytterligare ett ställe där folk kommer att kunna hitta till både dig och företaget.

Sociala Medier handlar framför allt om innehåll
Sociala medier handlar framför allt om att skapa värde genom att förse kunder med värdefullt innehåll. Genom att skriva insiktsfulla kvalitetsinlägg och förse företagets målgrupp med användbar information, kan du skapa ett förtroende som expert inom ditt område. En blogg innebär också att fler människor når dig och ditt företag på fler sätt. Genom att erbjuda möjligheten för kunder att lämna kommentarer och feedback, kan en blogg vara användbar för tillfälliga marknadsundersökningar för att hjälpa till att få en uppfattning om vad målgruppen vill ha. Ett intressant innehåll på en videoblogg kan t.ex. uppmuntra människor att förmedla företagets marknadsföringsbudskap. Om en video innehåller information av intresse för en nischad publik kanske bloggare skriver om ditt ämne eller visar dina videoklipp på sina poster. Videopodcasts i form av tutorials med instruktioner av hur olika varor och tjänster fungerar, kan minska tiden för kundsupport och frågor.
Referenser:

Arthurs, Jason (2011) Soccer Sensation, Indi Cowie performs her trick freestyle moves. [Elektroniskt] The New York Times, 23 mars.Tillgänglig: <http://video.nytimes.com/video/playlist/magazine/1194811622351/index.html#1248069587816> [2011-04-23).

Crothers, Tim (2011). Soccer Sensation, A Soccer Sensation. [Elektroniskt] The New York Times, 23 mars. Tillgänglig <http://www.nytimes.com/2011/03/27/magazine/mag-27Soccer-t.html> [2011-04-23].
Elfström, Elin (2011), Twitter för företag, MediaAnalys. [Elektronisk] http://www.mediaanalys-newsroom.se (2011-04-01) Tillgängligt: [2011-05-20].

Felix, Linel & Stolarz, Damien, (2006). Hands-On Guide to Video Blogging and Podcasting. Emerging Media Standards for Business Communication.

Jendi (2011). Improve Your Video Blogging With These 3 Simple Steps [Elektroniskt]
www.youtube.com. Tillgänglig: <http://www.youtube.com/watch?v=g_aztuX4FUs&feature=player_embedded#at=17
> [2011-04-23].

Jendi (2011) Simple VloggingTips [Elektroniskt] simplevloggingtips.com. Tillgänglig: <http://simplevloggingtips.com/> [2011-04-23]


Johnston, Anthony (2011). Svenska kvinnor är världsbäst på Facebook. [Elektroniskt] www.metro.se (2011-06-02)  Tillgänglig: http://www.metro.se/nyheter/svenska-kvinnor-ar-varldsbast-pa-facebook/EVHkfa!P4BRsdyn9feoY/?sms_ss=blogger&at_xt=4de61d92523855cb%2C0 [2011-06-02].
Kodak, Consumer Products, Digital Video Cameras, Playsport/Zx3 (senast uppdaterad 2011-04-21). [Elektroniskt] shop.kodak.eu. Tillgänglig: <http://shop.kodak.eu/store/ekconseu/en_IE/DisplayPage/id.ProductPopupPage/productID.170164000/popType.video>[2011-04-23].
Kodak, Consumer Products, Digital Video Cameras, Playsport/Zx3 (senast uppdaterad 2011-04-21). [Elektroniskt] shop.kodak.eu. Tillgänglig: <http://shop.kodak.eu/store/ekconseu/en_IE/pd/PLAYSPORT_Video_Camera__Zx3/productID.170164000>[2011-04-23].
Lundin, Anders (2009), Så använder företagen Twitter idag – men vad händer sen?, Text 100 Stockholm. [Elektronisk] text100sthlm.typepad.com (2009-03-29) Tillgänglig: http://text100sthlm.typepad.com/blog/2009/03/ny-gartnerrapport-4-s%C3%A4tt-som-f%C3%B6retag-anv%C3%A4nder-twitter-i-framtiden.html [2011-05-20].
Ollson, Miriam (2010), Så vill facebook ta över internet,Internetworld. [Elektroniskt]www.internetworld.idg.se (2010-12-14)Tillgänglig: < http://www.idg.se/2.1085/1.359128/sa-vill-facebook-ta-over-internet > [2011-05-19].
Reed, Jon (2011), Get up to speed with online marketing, FT Prentice Hall.

1 kommentar:

  1. Jag har skrivit en liten review av ditt arbete på min blogg, antonemilaslund.worpress.com.

    SvaraRadera