söndag 29 maj 2011

Kommentar till Stefan Niklassons Essä - Podradio i undervisningen

Här kan ni läsa Stefans Niklassons Essä - Podradio i undervisningen i sin helhet.

Hej Stefan

Mycket intressant läsning om audio podcasts. Jag har själv intresserat mig för hur företag kan använda videopodcast för att skapa mervärde till sina kunder. Jag tycker precis som du att just möjligheten att använda podcasting som en summering av en lektion/undervisning skulle vara ett bra komplement till ordinarie undervisning. Det tror jag skulle öka elevers studieresultat på sikt, eftersom upprepning är en viktig del av inlärningsprocessen. Det hade också varit bra om det kunde kompletteras med en skriven sammanfattning eller ännu bättre en podsändning som kombinerar video, foto, power point bilder och audio. Det skulle bidra till att stödja elevers olika inlärningsstilar i detta fall både auditiv och visuell. Med hjälp av en programvara som heter Camstasia kan man producera sändningar som antingen följer det du som lärare gör på skärmen eller också genom att använda power point bilder.

Använda Videopodcast
Jag tror även att det skulle fungera bra att använda videopodcast sändningar av lektionerna som helhet om du väljer att dela in dem i olika avsnitt uppdelade på ca 5-8 minuter. Allra bäst i det här sammanhanget blir det om man även här blandar videopodcast föreläsningen med både möjlighet att se läraren, och visuellt stödjande innehåll med berättarröst. Det behövs inte heller särskilt avancerad utrustning för att göra en videopodcastsändning. Kan tipsa om en liten fantastiskt kamera som heter Kodak Play Sport. Den enda nackdelen med den kameran är att det inte går att ansluta extern ljudmick till kameran.

Blogg som bas
Med en blogg som bas skulle du regelbundet kunna lägga ut kompletterande material i form av podcastsändning som stöd till dina elever och den ordinarie undervisningen.  Då en blogg också innehåller möjligheten att kunna lämna kommentarer ger det möjligheter för dina elever att kunna återkoppla.
Jon Reed skriver (2011) att man regelbundet bör lägga in nya inlägg för att lyckas med sina podsändningar. Rätt använt kan de bli ett verktyg som blir starkare ju fler sändningar du lägger till. Därmed skapas en katalog över olika sändningar med information som dina elever kan ta del av när de själva önskar.

Ingenting engagerar din publik som audio och video
Jag har funderat på det du skriver när det gäller att modern teknik ska användas med måtta för att inte glömma bort socialiseringsprocessens betydelse i undervisningen. Du skriver att det skulle kunna påverka elever negativt, både som människa och i måluppfyllelse, om de upplever någon form av utanförskap genom att man ersätter delar av undervisningen med podradio.
Jon Reed skriver i sin bok ”Get up to speed with online marketing” (2011), att Podcast har kraften att skapa band mellan dig och din publik och att ingenting engagerar som ljud och video. Att använda podcasts för att prata direkt med din publik hjälper till att bygga förtroende, förmedla information och formulera vad du har att erbjuda, på ett mycket effektivare sätt än att enbart lägga ut texter från broschyrer på en webbsida. De här tankegångarna går även att applicera när det gäller undervisning. Därmed kan podcastsändningarna kanske istället skapa ett djupare förtroende och engagemang mellan dig och dina elever.
Jag tror också på att låta eleverna själva prova på att skapa pocastsändningar som en del i inlärningsprocessen av ett ämne. Man lär sig oerhört mycket på att som elev skapa en podcastsändning, eftersom det ställer krav på att skapa en kortfattat presentation där man lyfter fram det viktigaste innehållet.

Källor
Reed, Jon (2011),
Get up to speed with online marketing, FT Prentice Hall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar