torsdag 19 maj 2011

Hur företag kan använda Facebook - Kommentar till Pia Lundbergs inlägg om Facebook

Hej Pia!

Jag har valt att kommentera dina inlägg angående Facebook eftersom det är en av de tjänster som jag själv inte valt. Jag är framför allt intresserad av hur företag kan använda Facebook. Här är lite mer info kring temat.

Hur kan företag skapa affärer med Facebook? Facebook är idag en av världens mest använda kommunikationsplatser.

Christian Hernandez Gallardo, chef för Facebooks internationella verksamhet tycker att basen för ett företag är att ha en Facebook-sida där de kan interagera med kunderna. Det är ett kostnadseffektivt sätt att få en direktkommunikation med sina kunder och ger en inblick i vilka som bryr sig om företagets varumärke.

Utöver det kan företaget driva kampanjer på Facebook för att på så sätt få följare.

Facebook - en plattform för andra tjänster
"Facebook vill vara en plattform för andra tjänster och samarbeta med andra företag". Det sa Christian Hernandez Gallardos under en föreläsning i Stockholm i December 2010. Plattformstänket var genomgående under hela föreläsningen och bl.a. så nämndes sociala spel som exempel på nya affärsverksamheter som växer fram. Andra områden som nämndes var social e-handel och samarbete med mediebolag och hur de ser på Facebook som en distributions- och interaktionsmekanism för deras innehåll.

Facebook en konsumtionsplats
Företaget ser nya affärsverksamheter växa fram och vill att Facebook ska vara en plattform för andra tjänster och samarbetar kring dem. Christian Hernandez Gallardo, förklarade att de ser Facebook som en konsumtionsplats och att deras tre mål är:
-Att få fler användare
-Tjäna pengar
-Vara en global plattform

Nedan följer några exempel på Facebookfunktioner som kan vara framgångsrika för företag.

Facebook Places – Det här är en ny positioneringstjänst där användarna kan checka in på platser de besöker och där företag kan koppla erbjudanden kopplat till användarnas position med hjälp av funktionen ”Deals”.

Företaget Levis Jeans ger t.ex. ut rabattkuponger när en person checkar in med Places i en butik. Levis använder även användares jeansrekommendationer på deras sida kopplat till deras produktplanering och anpassar sina lager därefter.

Fan Page – Med en Pan Page kan ett företag kommunicera med dem som blir deras fans på olika sätt. Dels genom att skapa interaktion och dels genom tävlingar eller erbjudanden till fansen.
Med en Fan Page kan företaget vidare bjuda in medlemmar, starta diskussioner och lägga upp bilder. Det går också till skillnad från en vanlig Facebook Grupp se statistik för postningar, kön, ålder på medlemmar etc. Det går också att få företagets inlägg i medlemmarnas nyhetsflöde liksom att använda applikationer för att få in ett RSS-flöde.

Facebook Ads – annonsering på plattformen som kan riktas geografiskt, utifrån ålder och intressen eller interagera med användaren genom exempelvis en fråga med svarsalternativ.

Inloggning med Facebook Connect – som företag kan du integrera inloggning med Facebook för din webbtjänst.

Källor:
Ollson, Miriam (2010), Så vill facebook ta över internet,Internetworld. [Elektroniskt]www.internetworld.idg.se (2010-12-14)Tillgänglig: < http://www.idg.se/2.1085/1.359128/sa-vill-facebook-ta-over-internet > [2011-05-19].

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar